Helsesykepleier

ElisabethLundeSeland-Admin_4.jpg

Helsesykepleier Elisabeth

Skolehelsetjenesten i bydelen består for øvrig av skolelege, fysioterapeuter, ergoterapeut, klinisk ernæringsfysiolog og psykolog. Vi samarbeider med Oslohjelpa og andre lavterskeltilbud i bydelen og med andre instanser som vi kan henvise til ved behov. Helsesykepleier deltar i elevsaksmøter og andre i andre aktuelle samarbeidsmøter i skolen. Skolehelsetjenesten er et gratis tilbud, og vi som arbeider i skolehelsetjenesten har taushetsplikt.

Oppgaver

Skolehelsetjenesten skal drive helsefremmende og forebyggende arbeid for å fremme elevenes fysiske og psykiske helse.

Vi gjennomfører både individuelle konsultasjoner og gruppesamlinger etter behov og kapasitet. Skolehelsetjenesten kan også i samarbeid med skolen bidra med undervisning i temaer knyttet til fysisk og psykisk helse.

Vaksiner

Elevene vil i løpet av barneskolen bli tilbudt følgende vaksiner:

2. klasse: Vaksine mot difteri/stivkrampe/kikhoste/poliomyelitt (DTP/IPV)

6. klasse: Vaksine mot meslinger/kusma/røde hunder (MMR)

7. klasse: HPV-vaksine mot livmorhalskreft (2 doser)

Kontaktinformasjon:

Elisabeth Lunde Seland

Kristine Berge Knutsson:

Skolehelsetjenesten: 23 47 96 04

Skolehelsetjenestens program

1. klasse:

Hørselstest og vekt/høyde. Alle elever innkalles i løpet av skoleåret til skolestartundersøkelse hos helsesykepleier og lege sammen med foresatte.

2. klasse:

Vaksine (DTP/IPV).

3. klasse:

Vekt og høydemåling. Helsesamtale i gruppe/klasse.

5./6. klasse:

Evt. pubertetsundervisning.

6. klasse:

MMR-vaksine.

7. klasse:

HPV-vaksine. Evt. gruppesamtale/undervisning.

Utover dette vil elevene bli fulgt opp enkeltvis/gruppevis ved behov. Elevene selv, foresatte eller lærere kan ta kontakt med helsepsykepleier.