Ordens- og trivselsregler

Les ordensreglementet for hele Osloskolen på Oslo kommunes nettsider

I tillegg kan hver enkelt skole ha egne utfyllende regler. På Trosterud skole har vi følgende ordens- og trivselsregler (sist endret av driftsstyret mai 2018):

Orden

Du skal:

• møte presis til timene.
  • holde orden og ta vare på skolesakene dine.
  • sette bind på skolebøkene.
  • ha med bøker og skolemateriell til timene.
  • sette utesko og henge ytterklær på plassen din i garderoben.
  • spise maten din inne.
  • kaste søppel på riktig sted.
  • hjelpe til med å holde skolegården og lekeapparatene i orden.
  • ta godt vare på skolen vår!

Oppførsel

Du skal:

• være hyggelig og respektere andre – både voksne og elever.
  • smile og si hei.
  • være ute i friminuttene.
  • snakke hyggelig og respektfullt til andre.
  • spille ball på ballbanene.
  • la penger og bankkort være hjemme.

Husk:

• Trosterud skole skal være mobbefri og voldsfri.
  • Lekeslåssing er forbudt.
  • Mobiltelefoner og klokketelefoner skal være avslått eller i skolemodus, og ligge i sekken i skoletiden og på AKS.
  • Paraply klarer vi oss uten i skoletiden.
  • Brus, kaker, godteri, tyggegummi eller snacks er bare lov på siste skoledag før jul og sommer.
  • Snøballkasting er bare lov på vegger uten vinduer.

Konsekvenser ved brudd på ordensregler

• Ved gjentatte eller alvorlige brudd på reglene, kontaktes foreldrene via SMS/telefonsamtaler, enten av lærer eller ledelse.
  • Hvis reglene fortsatt blir brutt, blir foreldrene innkalt til samtale for å drøfte ulike tiltak.
    • Tiltak kan være involvering av foreldre i skoletiden, samtaler, oppfølging av kontaktlærer og ledelse, kontakt med andre instanser.
  • Mobiltelefoner, klokketelefoner osv. som brukes i skoletiden, blir levert til kontoret eller AKS og kan hentes etter skoletid.
  • Mobbing/plaging eller bruk av vold er strengt forbudt til og fra skolen og i skoletiden. Dersom dette skjer, vil kontaktlærer i samarbeid med ledelsen kontakte foreldrene straks.

Informasjon om rettigheter og plikter i grunnskolen

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en oversikt over regelverket i grunnskolen.