Aksjon mot hodelus

hodelus-behandlingsformer

Du oppdager hodelus ved å gre håret med en lusekam (kan kjøpes på apotek).

Det viktigste tiltaket for å unngå hodelus er å sjekke ofte. Utover aksjonsperioden bør barna sjekkes for hodelus minst én gang i måneden, gjerne én gang i uka.

Behandling mot hodelus
Det finnes flere alternative behandlinger mot hodelus: 

• Behandle med lusemiddel (kan kjøpes på apotek). NB! Det er viktig å følge pakningsvedlegget nøye. Midler som inneholder virkestoffet dimetikon, har vist seg å ha god effekt.
  • Kjemme håret hyppig (daglig i 14 dager).
  • Klippe håret kortere enn 0,5 cm.

Nyttig å vite
Barn som har hodelus trenger ikke å være hjemme fra skolen eller barnehagen, men behandling bør komme i gang raskest mulig. Hodelus er ikke farlig, men det er plagsomt for den det rammer. Hodelus smitter ved hode-til-hode-kontakt, og ikke via luer. Alle kan bli smittet av hodelus, uavhengig av alder, hårtype osv. Lus blir raskt svekket når de er borte fra hodet. Det er derfor ikke nødvendig å vaske klær, hus og møbler.

Les mer her.