Fargerikt på Trosterud skole!

Fargerik vegg

Liva Mork og Katja Høst fra FAU har ledet gatekunstprosjektet som nå begynner å ta form - til glede for elever, lærere, ansatte og beboere i nærområdet.

Francisco Dias er en kunstner og arkitekt med omfattende produksjon av gatekunstprosjekter i stor skala. I sine arbeider tar han gjerne utgangspunkt i botaniske elementer hentet fra lokalområdet og utarbeider visuelt slående tablåer.

Utgangspunktet for et gatekunstprosjekt ved Trosterud skole har vokst ut fra parallelle initiativ. For det første har det fra barn og foreldre tilknyttet skolen sin side vært et uttalt ønske om å gi skoleområdet et visuelt løft ved hjelp av farger. Skolen og skolegården har i utgangspunktet en monoton fargepalett og et første skritt mot mer farger i barnas hverdag ble initiert av en gruppe foreldre i samarbeid med FAU. Med utgangspunkt i fargepalleten på det nyinstallerte lekeapparatet i skolegården ble elementer i bygningsmassen malt for å gi farge og liv. Dette ble godt mottatt av skolens elever, foreldre og ansatte på skolen.

Samtidig er mange beboere i området engasjert i et bredere områdeløft på Haugerud og Trosterud. Sentralt i dette arbeidet er bl.a. Boost Haugerud, som også har tett dialog med Eiendom- og byfornyelsesetaten (EBY). Boost Haugerud har som uttalt mål å forhindre fraflytting og å skape et godt oppvekstmiljø på Haugerud. Å bygge lokal stolthet og tilhørighet for neste generasjon er viktig i områder med omdømmeproblematikk og fraflytting.

Når kunstverket på veggen er ferdig i begynnelsen av neste uke, blir det høytidelig åpning!

Følg mer med her: